Kontinuitet života od prapovijesti do današnjice

U kanfanarskom Domu mladih predstavljen je Dvegrajski zbornik/svezak 3, o kojem su govorili njegov glavni urednik i predsjednik Udruge Dvegrajci prof. Marko Jelenić i prof. dr. Slaven Bertoša. Marko Jelenić istaknuo je da zbornik donosi radove istraživača koji su nastupili na znanstvenim skupovima “Crtice iz povijesti Kanfanarštine” 2014. i 2015. godine te naglasio važnost proučavanja vlastitog zavičaja.

Kvalitetno djelo

– Kanfanarština je prostor na kojem su se tijekom prošlosti odvijali mnogi značajni povijesni procesi, te na kojem se kontinuitet života može pratiti od prapovijesti do današnjih dana. Zbornik je prošao stručnu recenziju, što ujedno jamči njegovu kvalitetu, kazao je Jelenić, pri tom izrazivši zahvalu brojnim suradnicima i Općini Kanfanar, čijim je sredstvima zbornik tiskan. Prof. dr. Bertoša govorio je o sadržaju zbornika kao i važnosti izdavanja ovakvih publikacija. Klara Buršić-Matijašić obradila toponimiju gradina Kanfanarštine, a Anton Meden, koristeći matične knjige i Knjigu letnica, sastavio cjelovitu listu dvigradskih načelnika, nakon čega je uslijedio njegov rad o dvigradskim i kanfanarskim načelnicima i plemićima kao krsnim kumovima kanfanarskim obiteljima. Treći rad istog autora donio je listu dvigradskih i kanfanarskih svećenika do XIX. stoljeća, također sastavljenu koristeći arhivska vrela. “Valierova vizitacija Dvigrada 1580.” tema je koju su obradili Milena Joksimović i Darko Komšo, a govori o posjeti kardinala i veronskog biskupa Agostina Valiera Dvigradu. Samanta Paronić obradila je oporuke kanfanarskih obitelji nastale u razdoblju od 1798. do 1805. godine kojim je ukazala na rad bilježnika u prošlosti. Marko Jelenić piše o demografskim pokazateljima i svakodnevnom životu u razdoblju između 1815. i 1825. godine kada se javljaju značajnije demografske krize, uzrokovane klimatskim oscilacijama i propadanjem uroda. Slijedi rad Samante Paronić o rođenjima i krštenjima u Kanfanaru između 1840. i 1850. godine, kojim se dobivaju nove spoznaje o ritmovima rođenja na ovom području.

Nadalje, trasiranje pruge na području Kanfanara, koja je bila od iznimnog značaja ne samo za kanfanarsku, već i istarsku privredu, tema je rada Josipa Orbanića. Radilo se o jednoj od glavnih željezničkih postaja na istarskoj pruzi, sa zasebnim odvojkom prema Rovinju. O kretanju broja stanovnika na Kanfanarštini od 1900. do 2011. piše Mario Sošić, analizirajući kretanje broja stanovništva po selima. Marko Jelenić još se jednim radom osvrće  na demografske prilike na Kanfanarštini između 1929. i 1945., ali i na običaje tada prisutne u puku. Stipan Trogrlić detaljno je opisao neke oblike ugrožavanja vjerskih sloboda u Župi Kanfanar od 1945. do 1966. godine, a sam zbornik zaokružuje i rad književne tematike i to iz pera Valtera Milovana o romanizmima u poeziji Marije Sošić.

Nakon predstavljanja Dvegrajskog zbornika uslijedio je i šesti znanstveni skup “Crtice iz povijesti Kanfanarštine”, na kojemu su

dr. Milena Joksimović i Darko Komšo govorili o crkvi svete Sofije u Dvigradu u svjetlu apostolske vizitacije Augustina Valiera 1580., kroz koju su vidljivi mnogi detalji iz svakodnevnog života u Dvigradu. Slaven Bertoša govorio je o istarskom generalnom inkvizitoru Girolamu Bragadinu i njegovim opisima dvigradskog područja (1651.), dok je Anton Meden svojim istraživačkim radom na terenu došao do spoznaja gdje se nalaze granice dvigradske općine opisane u istarskom razvodu, što je bila i tema njegova izlaganja.

Vizitacije

Marko Jelenić govorio je o biskupskim vizitacijama Kanfanara u XVIII. i XIX. stoljeću, odnosno bilo je riječi o sedam vizitacija, moralu puka i svećenstva te stanju crkvi i crkvenog inventara u istraženom razdoblju. Tema prof. Ive Kolić bila je epidemija kolere u Kanfanaru 1855. godine, koja je bila šire rasprostranjena bolest i koja je zahvatila čitav Poluotok.

Uslijedilo je i izlaganje dr. Josipa Orbanić na temu tehničke i graditeljske baštine željezničke stanice Kanfanar, s naglaskom na potrebi njenog očuvanja, dok je mag. Josipa Marić, govorila o

Miroslavu Bulešiću i njegovom boravku u Kanfanaru, a prof. Mario Sošić o izbornim i političkim opredjeljenjima građana Općine Kanfanar od 1993.-2013. godine. (Nina ORLOVIĆ RADIĆ)

Glas Istre

Crtice iz povijesti Kanfanarštine

Udruga Dvegrajci i Općina Kanfanar imaju čast pozvati Vas na znanstveni skup “Crtice iz povijesti Kanfanarštine” i predstavljanje trećeg broja “Dvegrajskog zbornika” koji će se održati 13. listopada 2016. u 18:30 u Domu mladih u Kanfanaru.

Program izlaganja:

• 18.30 ‒ Pozdravne riječi organizatora i počasnih gostiju i predstavljanje trećeg broja Dvegrajskog zbornika
  • 18.50 – dr. sc. Milena Joksimović i Darko Komšo
    (Arheološki muzej Istre)
    Crkva Svete Sofije u Dvigradu u svjetlu apostolske vizitacije Augustina Valiera 1580.
  • 19.05 – prof. dr. sc. Slaven Bertoša
    (Sveučilište Jurja Dobrile u Puli)
    Istarski generalni inkvizitor Girolamo Bragadin i njegovi opisi dvigradskog područja (1651.) (I. dio)
  • 19.20 – Anton Meden
    (Udruga za očuvanje i promociju naslijeđa – Dvegrajci)
    Granice dvigradske općine u istarskom razvodu
  • 19.35 – Marko Jelenić, prof.
    (Osnovna škola Petra Studenca – Kanfanar)
    Biskupske vizitacije Kanfanara u XVII. i XVIII. stoljeću
  • 19.50 – Predah
  • 20.00 – Iva kolić, prof.
    (Šaini)
    Epidemija kolere u Kanfanaru 1855.
  • 20.15. – dr. sc. Josip Orbanić
    (Ljubljana)
    Tehnička i graditeljska baština željezničke stanice Kanfanar
  • 20.30 – Josipa Marić, mag. philol. croat. et hist.
    (Kanfanar)
    Miroslav Bulešić i njegov boravak u Kanfanaru
  • 20.45 – dr. sc. Mario Sošić
    (Brajkovići)
    Izborna i politička opredjeljenja građana općine Kanfanar od 1993.-2013. Uz 25.-tu obljetnicu višestranačja u Republici Hrvatskoj
  • 21.00 – Završetak skupa i zaključne riječi

Radujemo se Vašem dolasku!

U Kanfanaru održana druga Mala škola povijesti

U srijedu 18. svibnja 2016. u Kanfanaru je u organizaciji Udruge za očuvanje i promociju naslijeđa Dvegrajci i Osnovne škole Petra Studenca održana druga Mala škola povijesti. Namijenjena je edukaciji učenika Osnovne škole Petra Studenca Kanfanar i škola gostiju, s ciljem popularizacije povijesne znanosti i boljeg upoznavanja bogate materijalne baštine Kanfanarštine. Na Maloj školi povijesti sudjelovala je grupa učenika šestog, sedmog i osmog razreda, koji polaze izvannastavnu aktivnost Mladih povjesničara. Ove godine gosti Male škole povijesti bili su učenici Osnovne škole Svetvinčenat. Pod mentorstvom profesora povijesti Marka Jelenića, Antona Medena te Natalije Boljunčić učenici su proveli dan u istraživanju prošlosti kanfanarskog kraja. Nakon okupljanja u prostorima škole i kraćeg predavanja o povijesti Kanfanarštine prva je postaja bila crkvica Sv. Agate. Na ovom su lokalitetu prof. Natalija Boljunčić i prof. Marko Jelenić održali predavanje o crkvenom graditeljstvu ranoga srednjeg vijeka, fresko slikarstvu i njihovom značaju u poučavanju puka. Nakon povijesnog djela prof. Saša Bukvić održao je predavanje uz praktični rad o orijentaciji u prostoru korištenjem isključivo resursa koje nalazimo u prirodi. Nakon crkve Sv. Agate krenulo se prema limskom kanalu i posjetu Romualdovoj pećini. Pećina je ime dobila po pustinjaku Sv. Romualdu, koji je u njoj boravio od 1001.-1003. Tijekom obilaska pećine učenici su mnogo zanimljivih činjenica o prapovijesnom razdoblju i arheološkom značaju ovog lokaliteta mogli čuti od gosp. Antona Medena, koji se dugi niz godina bavi proučavanjem prošlosti Kanfanarštine. Pećina je bila mjesto sklanjanja ljudi još u starijem kamenom dobu pa su u njoj pronađeni predmeti kojima su se služili neandertalci i prvi homo sapiensi. Po izlasku iz pećine uslijedilo je predavanje o korištenju prapovijesnog oruđa i oružja, pri čemu su se i učenici pokušali služiti lukom i strijelom, ali i pokušali zapaliti vatru kremenom. Nakon pećine krenulo se u Dvigrad, gdje je učenicima pojašnjena svakodnevica života srednjovjekovnog grada. Učenici su tijekom boravka imali prilike upoznati bogatu povijest i značaj Dvigrada.

Marko Jelenić

U petak 4. Sajam knjiga u Kanfanaru

Sajam knjiga u Kanfanaru postao je tradicionalna manifestacija posvećena knjigama koja ove godine doživljava svoje četvrto izdanje. Ovogodišnji Sajam će se održati u Domu mladih u petak, 8. travnja i bit će otvoren za posjetitelje od 11 do 20 sati. Na sajmu će ove godine svoje knjige izložiti izdavačka kuća Adamić iz Rijeke, koja je i ove godine suorganizator Sajma, Naklada Panda iz Zagreba, Udruga Dvegrajci iz Kanfanara i Društvo „Naša djeca” iz Pazina. U vrijeme trajanja Sajma više stotina naslova bit će dostupno uz prigodne popuste.

Sajam knjiga u Kanfanaru svečano će se otvoriti u 11 sati nakon čega će se u organizaciji Društva Naša djeca Pazin održati promocija slikovnice/pjesmarice “Između svijeta dva”, koju će uz zabavni animacijski program za djecu voditi autorice Marina Marušić (tekst), Paula Jurman (glazba) i Gea Rajić (ilustracija). Ovu će promociju organizirano posjetiti učenici OŠ Petra Studenca iz Kanfanara te predškolci iz kanfanarskog vrtića, ali su i svi drugi zainteresirani su dobrodošli.

U 19 sati upriličiti će se predstavljanje nove hit knjige izdavačke kuće Adamić “Igraonica za odrasle: Polet 1976.-1990.” autora Željka Krušelja. Uz autora knjige na promociji će sudjelovati Zoran Simić, Ranko Borovečki te Dragan Ogurlić u ime izdavača. Po završetku promocije, u 20 sati predviđeno je zatvaranje Sajma uz glazbeni program na kojem će nastupiti poznati riječki glazbeni par Voljen Grbac i Vivien Galletta te njihova gošća Kanfanarka Marija Meden.

Sasvim dovoljno razloga da u petak pronađete malo vremena da posjetite 4. Sajam knjiga u Kanfanaru, javljaju iz Kanfanara.

ipress.hr

Tradicionalni Božićni koncert

Udruga Dvegrajci i Općina Kanfanar povodom božićnih blagdana svojim mještanima poklonili su već  tradicionalni Božićni koncert na kojem su nastupili Hrvatsko kulturno društvo Franjo Glavinić
i Maria Meden. Mnogobrojni posjetitelji mogli su uživati u prekrasnim božićnim pjesmama  u solo, zborskim i klapskim izvedbama.

Na kraju koncerta izmijenjeni su pokloni a posebno iznenađenje priredili su gosti HKD Franjo Glavinić koji su ovom prilikom Udruzi poklonili knjigu Seljanski zbornik te ujedno čestitali na 20 godina postojanja Udruge. Posebno priznanje u obliku knjige Hrvatska pisana kultura  gosti su dodijelili  bivšem predsjedniku Udruge Antonu Medenu.

Da tu ne bude kraj pobrinuli su se domaćini uz veselo druženje i malu zakusku.

Retrospektiva – Dvegrajci kroz 20 godina postojanja

U galeriji Malenica, 17. prosinca 2015. godine Udruga Dvegrajci povodom proslave 20 godina osnivanja organizirala je okupljanje članova i svih dragih prijatelja Udruge.

Ispred Općine Kanfanar skup je pozdravio zamjenik načelnika Zoran Černja koji je tom prilikom čestitao Udruzi Dvegrajci na marljivom radu i velikom doprinosu u očuvanju kulturne i prirodne baštine.

Marko Jelenić kao predsjednik Udruge također je pozdravio skup te uvodnom prezentacijom prošao kroz dosadašnji rad Udruge te predstavio planove za budućnost.

Naša pjesnikinja Marija Sošić pročitala je svoju pjesmu posvećenu Dvegrajcima.

Nakon toga kroz brojne fotografije vodio nas je Anton Meden te uz njegove simpatične komentare kao i komentare svih ostalih zajedno smo se prisjetili na lijepa druženja, radne akcije, edukacijske izlete, razna izlaganja kao i brojne promocije.

Na kraju posebnu zahvalu dobio je naš prijatelj i počasni član Udruge magistar Jakov Jelinčić koji je tom prilikom Udruzi Dvegrajci poklonio njegovu zadnju knjigu – Knjiga ređenja u Pićnu (Prothocollum) (1632. – 1783.)

Predstavljena žminjska povjesnica u stihovima Marije Sošić

U žminjskoj Čakavskoj kući predstavljena je zbirka pjesama »Pridi va Žminj« Marije Sošić, pjesnikinje, autorice scenskih igara i slikovnica, umirovljene učiteljice, spisateljice bogatog opusa zavičajne, čakavske poezije i brojnih literarnih kraćih formi namijenjenih djeci – kako je autoricu predstavila Miranda Damijanić Roce. Zbirka »Pridi va Žminj« deveta je knjiga Marije Sošić, Žminjke rodom iz Modrušani, koja je radni vijek provela kao učiteljica u Sošićima i Rovinjskom Selu.

Njena kolegica, učiteljica i sakupljačica predaje i usmene književnosti sa Žminjštine, ujedno i lektorica ove knjige Milica Kranjčić istaknula je da Sošić s jednakim žarom piše na čakavskom bejzačkom-žminjskom i vlaškom-seljanskom govoru, ali i standardnom hrvatskom književnom jeziku, dopirući svojim sugestivnim stihovima izravno u srce čitatelja. Njene pjesme prenose sjećanja, ali i poruku o identitetu, pripadnosti zavičaju.

Linda Juraković podsjetila je na stoljetnu tradiciju čakavskog pjesništva koje je snažno utjecalo na očuvanje identiteta žitelja Istre, ali i drugih hrvatskih krajeva u kojim se govori čakavskim dijalektom. U prošlosti se pisalo na dijalektu da ga razumiju oni za koje se piše, a danas se to radi da čakavski govor nastavi živjeti, istaknula je Juraković.
Radovi Marije Sošić protkani su tradicijom, ali suvremenim pristupom sagledavaju život običnih, »malih« ljudi – napomenula je Juraković, dodajući da je to autoričin odgovor na pitanje o potrebi očuvanja dijalekta.

Sve pjesme u zbirci »Pridi va Žminj« koju je objavila udruga Dvegrajci iz Kanfanara prepisane su na glagoljicu, a za to je zaslužan Drago Draguzet, koji je svirkom na mihu i počeo program predstavljanja  zbirke. Potom je istaknuo značaj glagoljice za istarsku kulturu, jer je upravo zahvaljujući tom pismu u Istri sačuvan hrvatski jezik.

Na stranicama zbirke pjesama »Pridi va Žminj« susreću se prošlost i sadašnjost, ne samo u stihovima, već i na objavljenim fotografijama. Stoga ova knjiga na svojevrstan način predstavlja i malu žminjsku povjesnicu. Govoreći o njoj, autorica Marija Sošić zanimljivo je publici prenosila svoja sjećanja na Žminj svoje mladosti.

Marijan Rimanić – Novi List

Crtice iz povijesti Kanfanarštine

U Domu mladih je u ponedjeljak, 28. rujna 2015. održan peti znanstveni skup „CRTICE IZ POVIJESTI KANFANARŠTINE“